Thursday 10 May 2018

KAUM LELAKI PERLU TAHU KENAPA MEREKA PERLU SOLAT BERJEMAAH


TAHUKAH KAUM LELAKI?
___________________
๐Ÿช Sudah tahukah Wahai KAUM LELAKI bahwa Rasulullah tdk pernah meninggalkan solat berjamaah, sejak solat diwajibkan malam isra mi'raj hingga solat terakhir dalam hidup beliau?

๐Ÿช Wahai   KAUM LELAKI bahwa banyak di antara para ulama yg seumur hidupnya tidak pernah solat fardhu sendirian dan sentiasa berjamaah sampai akhir hayat mereka?

๐Ÿช Wahai  KAUM LELAKI bahwa diantara mereka ada yg sanggup walaupun harus membayar orang demi menemani mereka untuk boleh bersolat jamaah?

๐Ÿช Wahai KAUM LELAKI  bahwa ada sebagian ulama pernah menangis selama 40 hari kerana merasa rugi yg amat mendalam sebab tertinggal satu solat fardhu berjamaah saja?

๐Ÿช Wahai KAUM LELAKI bahwa bila anda solat berjamaah maka solat anda dapat dipastikan diterima oleh ​ุงَู„ู„ّู‡ُ ?..Sedangkan solat bersendirian belum pasti Di terima Allah.

๐Ÿช Wahai  KAUM LELAKI bahwa khusus utk solat Isya dan Subuh berjamaah berpahala adalah seperti kita bersolat setengah malam dan semalam suntuk atau tidak tidur melainkan sedangkan sebenarnya kita tour.

๐Ÿช Wahai  KAUM LELAKI bahwa orang yg solat subuh berjamaah,  maka dihari itu kehidupannya dibawah perlindungan ​ุงَู„ู„ّู‡ُ ? Artinya, bila ada orang yg mengusiknya atau mengacaunya maka dia berurusan langsung dgn ​ุงَู„ู„ّู‡ُ ?

๐Ÿช Wahai  KAUM LELAKI bahwa karena begitu beratnya hukum solat berjamaah sehingga dalam madzhab hanafi difatwakan bahwa hukum solat berjamaah adalah wajib?

๐Ÿช Wahai   KAUM LELAKI bahwa dalam madzhab kita asysyafi'i solat berjamaah hukumnya fardhu kifayah sehingga bila dalam sebuah perkampungan penduduknya, tdk ada yg solat berjamaah, maka sekampung itu, berdosa semua karena meninggalkan berjamaah dan bukan karena meninggalkan solat?

๐Ÿช Wahai  KAUM LELAKI bahwa syaitan akan berleluasa berkuasa di sebuah perkampungan, bila penghuninya tdk ada yg solat berjamaah?

๐ŸซWahai  KAUM LELAKI bahwa dalam suatu hadith, Rasulullah SAW sempat mengancam bahkan Rasulullah SAW mengancam kepada orang yg meninggalkan solat berjamaah hingga berkeinginan membakar rumah mereka?

๐Ÿช Wahai KAUM LELAKI sahabat RasulAllah Ibnu Mas'ud RA, pernah mengatakan "kami menyaksikan ketika Nabi Muhammad SAW masih hidup tidak seorangpun, ada org. yg  meninggalkan solat berjamaah kecuali hanya orang2 munafik tulen"?

๐Ÿช Tahukah  anda bahwa bila anda menyebar info ini maka anda tdk akan rugi atau menjadi hina, malahan, insya ​ุงَู„ู„ّู‡ُ  akan berpotensi mendapat kebaikan yg tak terhingga? Semoga mendapat hidayah bersama.

ุขู…ูŠู† ูŠุง ุฑุจ ุงู„ุนุงู„ู…ูŠู†. ...

Semoga Bermanfaat..
BarakALLAHu Fiikum..๐Ÿ•Œ

No comments:

Post a Comment