Sunday 13 January 2019

Hapuskan Nyamuk & Selamatkan Bumi

HAPUSKAN NYAMUK & SELAMATKAN BUMI

-----------------
Nyamuk adalah serangga yang paling banyak membawa penyakit. Dan ianya ada di mana-mana dan tidak kira masa tidak kira di kampung ataupun di bandar dan tidak kira masa baik siang atau malam.

Berbagai usaha di lakukan untuk menghalau dan membun0h nyamuk kita lakukan. Ada yang berjaya dan tidak kurang juga yang tidak berjaya mengatasi masalah nyamuk ini apabila tetap terus datang mengígít kita.

Kerajaan dubai melalui Jabatan Taman Awam dan Hortikultur Perbandaran Dubai di U.A.E telah memulakan kaedah baru dan mesra alam untuk menghilangkan nyamuk dari rumah, ladang dan tempat awam.



Kaedah ini sangat mudah dilaksanakan dan boleh dibuat dengan barangan biasa yang kita gunakan dalam kehidupan harian kami. Dengan menggunakan perangkap mudah ini, tidak perlu menggunakan racun perosak dan semburan nyamuk yang akan memudáratkan kita dan juga alam sekitar.


Untuk memudahkan lagi anda membuatnya kami sediakan caranya seperti di bawah ini

Ambil botol 1.5 liter, kemudian potong bahagian atas botol (seperti ditunjukkan pada gambar)


Kemudian masukkan 200 ml air panas dan campurkan dengan 50 gram gula. Kacau sehingga sebati. (Sebaiknya bancuh di dalam jug dahulu untuk mengelakkan botol plastik mencair)

Apabila air gula tadi telah sejuk, masukkan ragi roti(yís) ke dalam botol. Tujuannya adalah untuk menarik nyamuk untuk mencari lokasi per4ngkap ini. Campurannya membebaskan karb0n di0ksida yang selamat untuk manusia tetapi berjaya menarik nyamuk dan beberapa serangga lain.


Kemudian, balut dengan beg plastik atau kain hitam untuk menyediakan persekitaran yang gelap dan ‘selesa’ untuk nyamuk. Anda boleh juga menggunakan perekat atau selotip hitam.


Letakkan di sudut-sudut rumah atau bilik yang menjadi kegemaran nyamuk. Nyamuk akan masuk ke dalam botol itu dan terperangkáp.


Encik Nabeel bin Haider, Ketua Bahagian Perkhidmatan H0rtikultur, Eng. Munir Hasan Ghaith, Pakar Hortikultur Kanan dan Eng. Nasim Abdul Malik Al Naqib, Análísís Kimia diberi pujian dan anugerah kerana mencipta kaedah ini.

Diharapkan supaya kita mencuba kaedah yang disyorkan oleh kerajaan Dubai ini. Di samping dapat mengurangkan jumlah racun perosak berbahayá ianya sudah pasti dapat menjimatkan wang. Jadi, jangan tunggu lagi. Cubalah Sekarang!.. Silakan SHARE Dan Semoga Bermanfaat.

Terima kasih kerana membaca. Silakan SHARE Ya!

No comments:

Post a Comment