Thursday 1 August 2019

Amalan Dalam Bulan Zulhijjah oleh Ustaz Khann Daei

Amalan Dalam Bulan Zulhijjah oleh Ustaz Khann Daei

#Amalan #dalam #Bulan #Zulhijjah
๐Ÿ’ข #Penting ..#Baca...

Oleh:
Us khann daie
Muhajir Madani

Mohon sebarkan..

▪29 Zulkaedah 1440 bersamaan hari khamis
 *1 Ogos 2019* :
Hari Terakhir Potong Rambut & Kuku Bagi Mereka Yang Niat untuk BerQurban tahun ini.(melainkan mereka yg korban dan dalam masa yg sama pergi Haji.. Ada kelonggaran untuk mereka untuk memotong kuku dan bulu)

Malam itu ialah malam Jumaat dan malam 1 zulhijjah..

Sabda Nabi SAW: Jika telah masuk 10 hari pertama bulan Zulhijjah dan salah seorang antara kamu semua ingin menyembelih korban, janganlah memotong rambut dan kukunya walau sedikit. (riwayat Muslim di dalam Sahihnya, no:1977)

๐Ÿ’ขSangat2 beruntung mereka yg menghabiskan 10 hari awal zulhijjah di ikuti dgn hari tasriq 11,12, 13 zulhijjah dgn keluar Dakwah di Jalan Allah apatahlg sntiasa dlm amal iktikaf di Masjid2. tambah pula zulhijjah ini ialah bulan korban pula.. Mereka korbankan diri harta masa untuk kerja2 Agama ataupun mereka yg berada di tempatan mereka mghabiskan masa dgn Dakwah, Taklim, Ibadat, Khidmat juga Abadi Masjid..

▪1 zulhijjah  bersamaan hari Jumaat,
2 OGOS 2019 (mulalah puasa sunat)
Di anjurkan puasa hingga 9 zulhijjah (10 Ogos 2019)

▪9 zulhijjah - 10 OGOS 2019 - Sabtu- Hari Arafah (disunatkan puasa sunat BAGI mereka yg *Tidak* mengerjakan Ibadah Haji)

Kirim doa kepada teman2 yg berada di Padang Arafah saat itu ada masa yg panjang untuk berdoa di tempat yg sgt maqbul iaitu Padang arafah di hari yg sgt Maqbul iaitu hari arafah

Dari Abu Qatadah radhiAllahu `anhu berkata, Rasulullah sallAllahu `alaihi wa sallam pernah ditanya tentang puasa hari `Arafah, kemudian Baginda Saw menjawab:

“Puasa itu (puasa hari `Arafah) dapat menebus   dosa setahun yang telah berlalu dan setahun akan datang.”
(HR Muslim)

Dari `A’isyah radhiAllahu `anha berkata bahawa Rasulullah sallAllahu `alaihi wa sallam bersabda:

ู…َุง ู…ِู†ْ ูŠَูˆْู…ٍ ุฃَูƒْุซَุฑَ ู…ِู†ْ ุฃَู†ْ ูŠُุนْุชِู‚َ ุงู„ู„ู‡ُ ูِูŠู‡ِ ุนَุจْุฏًุง ู…ِู†ْ ุงู„ู†َّุงุฑِ ู…ِู†ْ ูŠَูˆْู…ِ ุนَุฑَูَุฉ

“Tidak ada hari yang lebih ramai ALLAH Ta`ala membebaskan hambaNYA daripada api neraka lebih daripada hari `Arafah.”
(HR Muslim)

Di dalam kitab Munyatul Musolli menyebutkan sudah boleh mula bertakbir raya pd 9 zulhijjah.. Maknanya 5 hari takbir.. 9, 10,11,12 dan 13 zulhijjah bg mereka yg *Tidak* buat Haji.. Bg yg buat haji pula adalah perlu mereka *Bertalbiah* dan bukan bertakbir..

Siang Hari sabtu itu hari Arafah.. Manakala malam nya ialah malam aidil adha.. Adalah sgt penting kita mghidupkan malam aidil adha kerana ia juga malam yg sgt maqbul dan sgt berkat di sisi..

Oleh itu kita perlulah bersungguh-sungguh menghargai malam tersebut..

Kebanyakan orang, bukan sahaja orang awam bahkan ahli-ahli agama pun turut tidur dengan nyenyak pada malam itu kerana keletihan berpuasa awal zulhijjah juga puasa hari arafah..

Sedangkan malam itu juga adalah malam yang khusus untuk disibukkan dengan ibadat
Nabi saw bersabda, sesiapa yang berjaga pada kedua-dua malam hari raya yakni sibuk dengan beribadat dengan niat untuk mendapatkan ganjaran maka hatinya akan hidup akan hidup pada hari hati-hati yang lain akan mati (yakni apabila hati-hati orang ramai akan mati pada masa fitnah dan kerosakan atau juga mungkin dimaksudkan pada hari sangkakala ditiupkan maka rohnya akan tetap sedar)

ada dinyatakan dlm kitab Fadhilat Ramadhan bahawa sesiapa yang berjaga pada lima malam untuk beribadat maka di mudahkan syurga untuknya..
 ▪Malam itu ialah
malam Tarwiyyah ( *malam 8 Zul-Hijjah* ),
▪ malam 'Arafah ( *malam 9 Zul-Hijjah* ),
▪ *malam Nahar (malam Aidiladha),**

▪malam Aidul Fitri dan
▪ malam kelima belas Sya'ban

Dalam Kitab Kasyful Ghummah..ada di nukilkan Terdapat 5 malam yg Doa di Qabulkan :

1-Malam Jumaat
2- malam awal Bulan Rejab
3- Malam Nisfu syaban
4- Malam Aidilfitri
5- Malam Aidiladha


▪10 Dzulhijjah 1440 bersamaan hari Ahad 11 Ogos 2019-
 Hari Raya  Aidul Adha - qurban

Amalannya berkurban..byk kan Bertakbir Raya di setiap kali lepas solat dan ketika  menyembelih haiwan kurban.. Bersedekah.. Menjamu org makan.. Ziarah menziarahi.. Bersilaturahim.. Melihat keperluan fakir miskin dan membantu mereka terutamanya yg terdekat dgn kita.

▪Hari Tasyriq -(11,12,13 zulhijjah)
Bersamaan 12,13 dan 14 ogos -
hari2 qurban, sunat Takbir setiap kali lepas solat fardhu.

๐Ÿ’ขKeutamaan Sepuluh Hari Pertama Dzulhijah

Adapun keutamaan beramal di sepuluh hari pertama Dzulhijah diterangkan dalam hadits Ibnu ‘Abbas radhiyallahu ‘anhuma berikut,

« ู…َุง ู…ِู†ْ ุฃَูŠَّุงู…ٍ ุงู„ْุนَู…َู„ُ ุงู„ุตَّุงู„ِุญُ ูِูŠู‡َุง ุฃَุญَุจُّ ุฅِู„َู‰ ุงู„ู„َّู‡ِ ู…ِู†ْ ู‡َุฐِู‡ِ ุงู„ุฃَูŠَّุงู…ِ ». ูŠَุนْู†ِู‰ ุฃَูŠَّุงู…َ ุงู„ْุนَุดْุฑِ. ู‚َุงู„ُูˆุง ูŠَุง ุฑَุณُูˆู„َ ุงู„ู„َّู‡ِ ูˆَู„ุงَ ุงู„ْุฌِู‡َุงุฏُ ูِู‰ ุณَุจِูŠู„ِ ุงู„ู„َّู‡ِ ู‚َุงู„َ « ูˆَู„ุงَ ุงู„ْุฌِู‡َุงุฏُ ูِู‰ ุณَุจِูŠู„ِ ุงู„ู„َّู‡ِ ุฅِู„ุงَّ ุฑَุฌُู„ٌ ุฎَุฑَุฌَ ุจِู†َูْุณِู‡ِ ูˆَู…َุงู„ِู‡ِ ูَู„َู…ْ ูŠَุฑْุฌِุนْ ู…ِู†ْ ุฐَู„ِูƒَ ุจِุดَู‰ْุกٍ ».

“Tidak ada satu amal sholeh yang lebih dicintai oleh Allah melebihi amal sholeh yang dilakukan pada hari-hari ini (iaitu 10 hari pertama bulan Dzul Hijjah).” Para sahabat bertanya: “Tidak pula jihad di jalan Allah?” Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam menjawab, “Tidak pula jihad di jalan Allah, kecuali orang yang berangkat jihad dengan jiwa dan hartanya namun tidak ada yang kembali satupun.“

Dalil lain yang menunjukkan keutamaan 10 hari pertama Dzulhijah adalah firman Allah Ta’ala,

ูˆَู„َูŠَุงู„ٍ ุนَุดْุฑٍ

“Dan demi malam yang sepuluh.” (QS. Al Fajr: 2).

Di sini Allah menggunakan kalimat sumpah. Ini menunjukkan keutamaan sesuatu yang disebutkan dalam sumpah.Makna ayat ini, ada empat tafsiran dari para ulama yaitu:
▪sepuluh hari pertama bulan Dzulhijah,
▪sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan,
▪ sepuluh hari pertama bulan Ramadhan
▪ dan sepuluh hari pertama bulan Muharram.

Malam (lail) kadang juga digunakan untuk menyebut hari (yaum iaitu siang ), sehingga ayat tersebut boleh dimaknakan sepuluh hari Dzulhijah.

Imam Ibnu Rajab Al Hambali mengatakan bahwa tafsiran yang menyebut sepuluh hari Dzulhijah, itulah yang lebih tepat. Pendapat ini dipilih oleh majoriti pakar tafsir dari para salafuna soleh dan selain mereka, juga menjadi pendapat Ibnu ‘Abbas.

Imam Ibnu Hajar al-‘Asqalani berkata, “nampaknya sebab yang menjadikan istimewanya sepuluh hari (pertama) Dzulhijjah adalah karena padanya terkumpul ibadah-ibadah induk (besar), iaitu: solat, puasa, sedekah dan haji, yang (semua) ini tidak terdapat pada hari-hari yang lain. (fathul Bari)

Lantas manakah yang lebih utama, apakah 10 hari pertama Dzulhijah ataukah 10 malam terakhir bulan Ramadhan?

Maka Ulama Simpulkan.. Kalau kita sebut tntg 10 hri siang yg trbaik.. Itulah 10 hari awal Zulhijjah..kerana amal siang nya begitu luar biasa.. Manakala kalau 10 malam yg trbaik itulah 10 malam terakhir dari Bulan Ramadhan...

Disunnahkan untuk memperbanyak puasa dari tanggal 1 hingga 9 Dzulhijah karena Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam mendorong kita untuk beramal sholeh ketika itu dan puasa adalah sebaik-baiknya amalan soleh.

Dari Hunaidah bin Kholid, dari istrinya, beberapa istri Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam mengatakan,

ุนَู†ْ ุจَุนْุถِ ุฃَุฒْูˆَุงุฌِ ุงู„ู†َّุจِู‰ِّ -ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุณู„ู…- ู‚َุงู„َุชْ ูƒَุงู†َ ุฑَุณُูˆู„ُ ุงู„ู„َّู‡ِ -ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุณู„ู…- ูŠَุตُูˆู…ُ ุชِุณْุนَ ุฐِู‰ ุงู„ْุญِุฌَّุฉِ ูˆَูŠَูˆْู…َ ุนَุงุดُูˆุฑَุงุกَ ูˆَุซَู„ุงَุซَุฉَ ุฃَูŠَّุงู…ٍ ู…ِู†ْ ูƒُู„ِّ ุดَู‡ْุฑٍ ุฃَูˆَّู„َ ุงุซْู†َูŠْู†ِ ู…ِู†َ ุงู„ุดَّู‡ْุฑِ ูˆَุงู„ْุฎَู…ِูŠุณَ.

“Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam biasa berpuasa pada sembilan hari awal Dzulhijah, pada hari ‘Asyura’ (10 Muharram), berpuasa tiga hari setiap bulan. Hr Abu Dawud

Hadis di mana Rasulullah s.a.w. bersabda;

ู…َุงุนَู…ِู„َ ุงุจْู†ُ ุขุฏَู…َ ูŠَูˆْู…َ ุงู„ู†َّุญْุฑِ ุนَู…َู„ุงً ุฃَุญَุจَّ ุฅِู„َู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนَุฒَّ ูˆَุฌَู„َّ ู…ِู†ْ ุฅِู‡ْุฑَุงู‚َุฉِ ุฏَู…ٍ. ูˆَุฅِู†َّู‡ُ ู„َูŠَุฃْุชِูŠ ูŠَูˆْู…َ ุงู„ْู‚ِูŠَุงู…َุฉِ ุจِู‚ُุฑُูˆู†ِู‡َุง ูˆَุฃَุธْู„ุงَูِู‡َุง ูˆَุฃَุดْุนَุงุฑِู‡َุง. ูˆุฅِู†َّ ุงู„ุฏู… ู„َูŠَู‚َุนُ ู…ِู†َ ุงู„ู„ู‡ِ ุนَุฒَّ ูˆَุฌَู„َّ ุจِู…َูƒَุงู†ٍ، ู‚َุจْู„َ ุฃَู†ْ ูŠَู‚َุนَ ุนَู„َู‰ ุงู„ุฃَุฑْุถِ. ูَุทِูŠุจُูˆุง ุจِู‡َุง ู†َูْุณุงً
“Tidak ada amalan yang dilakukan oleh manusia pada hari raya korban yang lebih disukai Allah dari mengalirkan darah (yakni menyembelih korban). Sesungguhnya ia akan datang pada hari kiamat nanti dengan tanduk-tanduknya, kuku-kuku dan bulu-bulunya (dan diletakkan di atas timbangan). Dan sesungguhnya darah binatang korban itu mendapat kedudukan di sisi Allah di suatu tempat yang tinggi sebelum ia jatuh di atas bumi.

 Oleh itu, ikhlaskanlah hati kamu ketika berkorban itu”.

(Riwayat Imam at-Tirmizi, Ibnu Majah dan al-Hakim dari Saidatina ‘Aisyah r.a.. Menurut Imam as-Suyuti; hadis ini adalah hasan. Lihat; al-Jami’ as-Saghir, hadis no. 7949.)

‘Imran bin Hushain radhiallahu ‘anhushallallahu ‘alaihi wasallam bersabda kepada Sayyidatuna Fatimah radhiallahu ‘anha: meriwayatkan bahawa Rasulullah
Maksudnya: “Wahai Fatimah! Pergilah ke tempat (penyembelihan) qurbanmu dan saksikanlah ia, sesungguhnya titisan darahnya yang pertama itu adalah merupakan pengampunan bagimu di atas dosa-dosamu yang telah lalu.”
(Hadis riwayat al-Hakim)

Zaid bin Arqam radhiallahu ‘anhu meriwayatkan:
Maksudnya: “Para sahabat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bertanya: “Wahai Rasulullah! Apakah yang ada pada qurban itu?” Rasulullah menjawab: “Ia adalah sunnah bapa kamu Ibrahim” Mereka berkata: “Apa yang akan kami perolehi darinya wahai Rasulullah?”Rasulullah menjawab: “Bagi setiap helai rambut satu kebajikan” Mereka berkata: “Bagaimana pula dengan bulu wahai Rasulullah?” Rasulullah menjawab: “Bagi setiap helai bulu satu kebajikan.”
(Hadis riwayat Ibnu Majah)

A’isyah radhiallahu ‘anha meriwayatkan bahawa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
Maksudnya: “Tidak ada amalan yang dilakukan oleh anak Adam pada Hari Raya Qurban yang lebih disukai Allah melainkan menumpahkan darah (menyembelih binatang qurban). Sesungguhnya binatang qurban itu akan datang pada Hari Kiamat bersama tanduk, kuku dan bulunya dan Allah memberi pahala ibadah qurban itu sebelum darah binatang qurban itu jatuh ke bumi. Oleh itu, elokkanlah qurban kamu.”
(Hadis riwayat at-Tirmizi)

Sabda Nabi Muhammad SAW (maksudnya): “Muliakanlah qurban kamu kerana ia menjadi tunggangan kamu di titian pada Hari Qiamat”.

Daripada Abu Hurairah Radhiallahu ‘anhu katanya, sabda Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam:
Maksudnya: “Barangsiapa yang ada kemampuan untuk berqurban tetapi tidak melakukannya, janganlah dia hadir bersama kami di tempat sembahyang kami”.(HR Ahmad dan Ibnu Majah)

Daripada Jabir , beliau berkata :

“Kami telah menyembelih korban bersama dengan Rasulullah SAW, pada Tahun Hudhaibiyah, seekor unta untuk tujuh orang dan seekor lembu untuk tujuh orang.” (Hadis Riwayat Muslim)

Semoga kita menggunakan peluang dan ruang masa yg Allah beri pd kita di waktu Maqbuliyyat ini untuk bykkan Dakwah, Taklim Wa Taklum, Ibadat2 dan Khidmat.. Semoga menjadi asbab Hidayat untuk seluruh umat.. Amin

Us khann Daie
Muhajir Madani

No comments:

Post a Comment